понеделник, 2 януари 2012 г.

ПРОМЕНИ В ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, ИЗМЕНЕН С ДВ, БР. 84 ОТ 28.10.2011 Г.

  В следващите редове ще разгледаме по-съществените от промените, направени в ППЗДДС, който е изменен с ДВ, бр. 84 от 28 октомври 2011 г.

    • Промени, свързани с данъчното третиране на таксите за аеронавигационно обслужване

    Промените са свързани с направените промени с ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2012 г., в Закона за гражданското въздухоплаване и Закона за данък върху добавената стойност, като са съобразени със задължението на Република България да установи функционален блок във въздушното си пространство до 04.12.2012 г.

    Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” предоставя услуги за аеронавигационно обслужване, за които събира такси съгласно чл. 120, ал. 2 от Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ), които са освободени от данъци по силата на чл. 120, ал. 7 от ЗГВ. Доставката на услуги за управление на въздушното движение и аеронавигационно обслужване, предоставени на въздухоплавателни средства, използвани от авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове, от 01.01.2012 г. стават облагаеми доставки.

    Съгласно ЗДДС облагаема доставка с нулева ставка, свързана с международен транспорт, използвана от авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове, е:

    1. доставката на стоки за снабдяване с резервни части, горива и смазочни материали, храна, напитки, вода и други провизии, предназначени за потребление на борда на въздухоплавателни средства;

    2. отдаването под наем на възду­хоплавателни средства;

    3. обработката на въздухоплавателни средства;

    4. доставката на услуги, свързани с транспортната обработка на пътници или стоки, включително на транспортни контейнери, превозвани с въздухоплавателни средства;

    5. доставката на услуги за управление на въздушното движение и аеронавигационно обслужване, предоставени на въздухоплавателни средства.

    Следователно разпоредбата на чл. 31, ал. 1, 4, 5 и 6 се прилага само за въздухоплавателни средства, използвани от авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове. Нулевата ставка на данъка е приложима само когато авиационният оператор извършва предимно международни рейсове. В случай че авиационният оператор не отговаря на това условие, то приложимата данъчна ставка е 20 на сто.

    В ППЗДДС, в сила от 28.10.2011 г., са посочени критериите, при които даден авиационен оператор ще се счита за оператор „извършващ предимно международни рейсове”.

    Авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове, за целите на чл. 31 от закона е този оператор, чиито приходи от продажби от международни рейсове, без значение дали тези приходи са от превоз на пътници, товари и/или поща или от извършени специализирани авиационни работи, представляват най-малко 60 на сто или повече от общите приходи на оператора за период от 5 календарни години.

    Когато в приходите участват приходи от продажба, с инцидентен, случаен или нерегулярен характер независимо дали от международна или немеждународна дейност, за да се определи авиационият оператор като извършващ предимно международни рейсове, то е необходимо да са изпълнени поне два от следните критерии:

    - изминатите мили по международни рейсове представляват най-малко 60 на сто от изминатите общи мили и/или

    - броят превозени пътници по международни рейсове представляват най-малко 60 на сто от общия брой превозени пътници, и/или

    - превозеният тонаж на товари (при основна дейност въздушен превоз на товари и/или поща или от извършени специализирани авиационни работи) по международни рейсове представлява най-малко 60 на сто от общия превозен тонаж.

    Ако авиационият оператор извършва специализирани авиационни работи, следва да отговаря поне на един от посочените по-горе критерии.

    Авиационните оператори, които са установени в България, ще удостоверяват наличието на това условие с подаване на декларация в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”.

    Декларацията се подава от 1 ноември до 10 декември на текущата календарна година и е валидна от 1 януари до 31 декември на следващата година.

    Показателите се определят общо за период от 5 последователни календарни години, предшестващи годината, за която е валидна декларацията, или от момента на започване на дейността, в случаите на по-малко от 5 последователни календарни години.

    Авиационни оператори, които са започнали дейност преди по-малко от 1 година, определят показателите на база на реални данни и/или на база намерения и бизнес планове от датата на започване на дейността до датата на подаване на декларацията. В тези случаи декларацията може да се подаде и от 1-во до 15-о число на календарен месец в рамките на текущата година, като тя ще бъде валидна от 1-во число на месеца, следващ месеца на подаване до 31 декември на текущата година.

    Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” ще поддържа регистър на операторите, подали декларация на интернет страницата си.

    Видно от новите разпоредби на ППЗДДС, свързани с доказване на доставка на стоки и услуги, предназначени за въздухоплавателно средство, използвано от авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове, доставчикът следва да разполага задължително декларация по образец - приложение № 25. Следователно, когато доставката е за авиационен оператор, установен извън територията на страната, за да приложи нулевата ставка на данъка по доставката, доставчикът трябва да разполага с такава декларация. Декларацията се предоставя при първата извършена доставка за календарната година и е валидна до края на годината от авиационни оператори, установени извън страната. За доставките, които са предназначени за авиационен оператор, установен в България, доставчикът ще разполага с информация от интернет страницата на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”, която има задължение да публикува подадените декларации.

    • Други промени, свързани с таксите за аеронавигационно обслужване

    Съгласно Многостранното споразумение за пътните такси от 12 февруари 1981 г., обн., ДВ, бр. 77 от 31 август 1999 г., пътните такси на ДП „РВД” се събират от Евроконтрол чрез централното бюро за пътни такси (CRCO). Правилата, свързани със събирането и фактурирането на пътните такси от Евроконтрол, са разписани в документа на Евроконтрол „Условия за прилагане на системата за пътни такси и условията за плащане”, като са унифицирани за всички държави - членки на Европейския съюз, и са в съответствие с Директивата на Европейския съюз за данък върху добавената стойност – Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28.11.2006 г. Министерството на финансите и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, от една страна, и Евроконтрол, от друга, сключиха споразумение, с което се определиха процедурите, които ще се прилагат към пътните такси, фактурирани от Евроконтрол от името на ДП „РДВ” за аеронавигационно обслужване при прелитане, предоставено за полети в зоната за таксуване, попадаща в рамките на компетентност на Република България.

    Във връзка с изпълнение на това споразумение са направени допълнения в ППЗДДС и по-конкретно е създаден нов чл. 31а - доставка на услуги за управление на въздушното движение и аеронавигационно обслужване, предоставени на въздухоплавателни средства, използвани от авиационен оператор.

    Фактурираните от Евроконтрол от името на ДП „РДВ” такси за аеронавигационно обслужване при прелитане, предоставено за полети в зоната за таксуване, попадаща в рамките на компетентност на Република България, ще се удостоверяват с електронен файл. Той ще се изготвя и предоставя ежемесечно от Евроконтрол пред ДП „РВД”, като ще съдържа информация относно идентификационен номер за целите на ДДС на получателя, данъчната основа и данъка. Начисленият данък в електронния файл ще бъде обозначен със следните кодове:

    а) VТ - услугата е облагаема с 20 на сто, когато получател е данъчно незадължено лице, независимо от страната, в която е установено, или данъчно задължено лице, установено в България, различно от авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове;

    б) EX - услугата е облагаема с нулева ставка на основание чл. 31, т. 11 от закона, когато данъчно задълженото лице – получател, е установено в България и е авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове;

    в) RC - данък не се начислява, когато данъчно задълженото лице - получател, е установено в друга държава членка и данъкът е дължим от получателя съгласно чл. 196 от Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност (ОВ, L 10/14 от 15 януари 2010 г.).;

    г) RX - данък не се начислява, когато данъчно задълженото лице - получател, е установено в друга държава членка, но услугата е освободена от данък съгласно чл. 148, буква „ж” от Директива 2006/112/ЕО, ако следните три критерия са приложени едновременно:

    · ползвателят на въздушното пространство е авиационен оператор и

    · оперира срещу възнаграждение, и

    · оперира основно по международни рейсове;

    д) NE - данък не се начислява, когато получателят е данъчно задължено лице, установено извън Европейския съюз.

    Във външната мрежа за националните администрации ЕTNA, поддържана от Евроконтрол, ще бъдат включени данъчно задължени лица, за които пред Евроконтрол е предоставен:

    · валиден идентификационен номер за целите на ДДС – за получатели, установени в други държави членки, или

    · оригинален документ от съответния национален данъчен орган, потвърждаващ валиден идентификационен номер за целите на ДДС или подобен номер, изпълняващ същата функция, предоставен от страната по установяване и използван за идентифициране на данъчно задълженото лице – за получатели, установени извън Европейския съюз, или

    · валиден идентификационен номер по ЗДДС и Евроконтрол е уведомен в сроковете по чл. 31б, ал. 10 и 11, че е авиационен оператор, включен в регистъра по чл. 31б, ал. 8 на авиационните оператори, извършващи предимно международни рейсове – за получатели, установени на територията на страната.

    Таксите за аеронавигационно обслужване представляват доставка с непрекъснато изпълнение, данъчното събитие за която възниква на 25-о число от календарния месец, следващ календарния месец, през който услугите са предоставени.

    В 5-дневен срок от данъчното събитие за Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” възниква задължение за начисляване на данък или основание за освобождаване от начисляване на данък за таксите за аеронавигационно обслужване, които се събират от Евроконтрол. В тази връзка Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” трябва да издаде отчет за извършените през календарния месец услуги, изготвен въз основа на предоставения от Евроконтрол електронен документ, и да включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията за този данъчен период. Издаденият отчет се посочва в дневника за продажбите за съответния данъчен период.

    Когато за доставката на услуги по управление на въздушното движение и аеронавигационно обслужване, предоставяни от Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”, се дължи данък в размер на 20 на сто, фактурата/известието се издава от Евроконтрол от името и за сметка на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”.

    Когато от Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” са предоставени доставки на услуги по управление на въздушното движение и аеронавигационно обслужване, за които данък не се начислява или приложимата данъчна ставка е 0 на сто, фактура/известия към фактура може да не се издава.

    Доставките на услуги, които са с код RХ, съгласно чл. 31а, ал. 1, т. 3, буква „г” може да не се включват във VIES декларацията за съответния период.

    • Промени по отношение документирането на доставки на/във връзка с плавателни съдове

    · За доказване на доставка за снабдяването по чл. 31, т. 2, букви 'а' и 'б' от закона на плавателни съдове с място на изпълнение на територията на страната доставчикът следва да разполага със следните документи:

    1. когато конкретната доставка подлежи на митническо оформяне - митнически документ, в който доставчикът е вписан като износител на стоките, заверен след потвърдено напускане на стоките от изходно митническо учреждение, или друг документ, удостоверяващ износа, в случаите, когато е налице възможност да не се подава митнически документ, съгласно митническото законодателство или ордер за зареждане, стокова разписка за зареждане, съплай лист, деливъри сертификат или друг документ за зареждане със стоки за потребление на борд, от който са видни направлението и инициалът (име и/или номер) на съответния плавателен съд;

    2. копие от свидетелство за регистрация на кораба или временно свидетелство за плаване;

    3. документи, удостоверяващи правото за извършване на търговски, промишлени или риболовни дейности извън морските пространства на Република България, когато такъв се изисква за упражняване на дейността (концесии, квоти или други подобни);

    4. фактура за доставката.

    • За доказване на доставка на услуги по поддръжката, ремонта, модификацията, трансформацията, сглобяването, оборудването, съоръжаването, превоза и унищожаването на кораб или самолет по чл. 31, т. 3 от закона с място на изпълнение на територията на страната доставчикът следва да разполага със следните документи:

    1. договор с корабопритежателя или компанията, експлоатираща самолета, за извършване на съответната услуга, в който да е видно името и/или номерът на съответното превозно средство, или друг документ, доказващ извършване на услугата (приемно-предавателен протокол, възлагателно писмо, поръчка, заявка и др.);

    2. фактура за доставката.

    • За доказване на доставка по отдаване под наем на плавателни съдове по чл. 31, т. 4, буква 'а' от закона с място на изпълнение на територията на страната доставчикът трябва да разполага със следните документи:

    1. договор за наем, от който е видно, че плавателният съд ще плава в открито море;

    2. копие от свидетелство за регистрация на кораба или временното свидетелство за плаване;

    3. копие от документ за съответствие на компанията, отговарящ на изискванията на Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването;

    4. фактура за доставката.

    • За доказване на доставките на услуги по обработка на плавателен съд по чл. 31, т. 5 от закона с място на изпълнение на територията на страната доставчикът трябва да разполага със следните документи:

    1. декларация по образец - приложение № 26 от корабособственика, от която е видно, че плавателният съд извършва рейс в открито море, включително рейс в Европейския съюз, и е посочено направлението на плавателния съд;

    2. копие от свидетелство за регистрация на кораба или временното свидетелство за плаване;

    3. фактура за доставката.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.