вторник, 8 март 2011 г.

ЗАКОН ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ - НОВИ МОМЕНТИ В ОБЛАГАНЕТО ПРЕЗ 2011 Г.
Седмичен законник за 2010 бр. 3, 24 - 30 януари 2011 г.
    Любка ЦЕНОВА - д-р по данъчно право, адвокат

    С приетите изменения в Закона за местните данъци и такси, които са в сила от 1 януари 2010 г. (ДВ бр. 98 от 2010 г.), се постигат следните цели:

    I. Въвежда се нов вид данък, наречен “туристически данък”

    1. С направените промени законодателят отменя съществуващата “туристическа такса” и я заменя с данък, наречен “туристически данък”. Обект на облагане с новия данък са нощувките в средствата за подслон (хотели, мотели, вилни и туристически селища) и в местата за настаняване (пансиони, почивни станции, семейни хотели, самостоятелни стаи, вили, къщи, бунгала и къмпинги). Данъчно задължени да плащат този данък са лицата, които предлагат нощувки в посочените места.

    2. Законодателят е предвидил, че размерът на данъка се определя от общинския съвет с наредбата, с която се уреждат всички други местни данъци. Общинските съвети могат да определят размера на дължимия туристически данък в границите от 0,20 лв. до 3,00 лв. за всяка нощувка. В закона е посочено, че данъкът се определя в минимални и максимални граници в зависимост от категорията на местата за подслон и настаняване. Предвиден е минимален размер на данъка за една календарна година, който не може да бъде по-малък от данъка, който би бил дължим при 30 на сто пълна заетост на съответния обект. Размерът на минималния данък се заплаща до 1 март на следващата календарна година и се изчислява по формулата, предвидена в чл. 61с, ал. 5 от ЗМДТ. Формулата е сравнително проста и лесна за прилагане.

    3. Законодателят е определил, че за 2011 г. туристическият данък трябва да бъде определен от общинските съвети до 31 януари 2011 г. С цел улесняване влизането в сила на новия данък, законодателят е определил размера на туристическия данък за месец януари 2011 г. за всички общини в § 26, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби на закона. Туристическият данък в зависимост от категорията на средствата за подслон и местата за настаняване за месец януари 2011 г. е определен в следните размери:

    а. за категория 1 звезда - 0,60 лв. за нощувка;

    б. за категория 2 звезди - 0,80 лв. за нощувка;

    в. за категория 3 звезди - 1,00 лв. за нощувка;

    г. за категория 4 звезди - 1,00 лв. за нощувка;

    д. за категория 5 звезди - 1,00 лв. за нощувка.

    4. За осъществяване на по-добър контрол върху облагането с туристически данък е предвидено задължение за лица, които подлежат на облагане, да подават декларация за дължимия от тях данък за предходната календарна година до 30 януари на следващата година.

    Важно! Освободени от подаване на декларация са всички лица, които са предоставяли нощувки през 2010 г. (вж. § 26, ал.3 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗМДТ).

    Лицата, които дължат туристически данък, трябва да започнат да подават ежегодно декларации от 1 януари 2012 г.

    5. Законодателят е посочил, че размерът на туристическия данък за календарния месец се определя, като броят на предоставените нощувки за месеца се умножи по размера на данъка.

    Например ако в семеен хотел от категория 3 звезди за месец януари 2011 г. са предоставени 100 нощувки, размерът на данъка ще бъде: 100 Х 1,00 = 100 лв.

    Предвидено е удържаният данък да се внася в приход на бюджета на общината, на територията на която се намира средството за подслон или мястото за настаняване, в срок до 15-о число на месеца, следващ месеца, през който са предоставени нощувките.

    6. Лицата, които предоставят услугата настаняване в средствата за подслон и местата за настаняване, в срок до 1 март 2011 г. трябва да предоставят писмена декларация с информация за броя на леглата в средството за подслон или мястото за настаняване, пред кмета на общината и общинската експертна комисия по категоризиране, съгласно чл. 52 от Закона за туризма. Министърът на икономиката, енергетиката и туризма вписва данните за извършените категоризации в Националния туристически регистър, в срок до 31 март 2011 г.

    В заключение може да се посочи, че въвеждането на туристическия данък се прави с цел подпомагане бюджетите на общините. В тази връзка в закона е посочено, че общините имат право да разходват получените приходи от туристическия данък само за следните цели:

    - изграждане и поддържане на инфраструктурата, обслужваща туризма на територията на общината, включително местните пътища, свързващи курортите с аерогари, жп гари и автогари, както и с културните ценности;

    - опазване, поддържане и развитие на зелените площи;

    - изграждане на информационни туристически центрове и организация на информационното обслужване на туристите;

    - реклама в страната и в чужбина на туристическите обекти, намиращи се на територията на общината.

    II. Промени в размера на дължимите данъци

    1. В ЗМДТ е предвидено, че от 1 януари 2011 г. подлежат на облагане с данък върху недвижимите имоти всички имоти, включително и тези, които имат данъчна оценка под 1680 лв.

    2. В закона е въведено увеличение на горната граница на данъка върху недвижимите имоти от 2,5 на 4,5 на хиляда промила. Както и досега, конкретният размер за всяко населено място ще се определя в наредба, издавана от Общинския съвет.

    3. Увеличава се горната граница от 150 на 250 лв. на данъка, дължим за специализирани строителни машини (бетоновози, бетон-помпи и други), автокранове, специализирани ремаркета за превоз на тежки или извънгабаритни товари и други специални автомобили, без тролейбусите,

    4. Законодателят въвежда промени в реда за патентно облагане на физическите лица, включително едноличните търговци, които извършват с личен труд през цялата данъчна година два или три вида патентна дейност от посочените в т. 1 - 36 от Приложение № 4 на ЗМДТ. С направената промяна се предвижда тези лица да заплащат патентния данък само за една дейност, за която данъкът е определен в най-висок размер.

    Важно! Лицата, заплащащи патентен данък, трябва да знаят, че посоченото облекчение няма да се прилага, когато те извършват повече от три дейности, които подлежат на облагане с патент.

    III. Промени в сроковете за заплащане на някои данъци

    1. С цел подобряване на събираемостта и за улеснение на данъкоплатците, законодателят е предвидил нови срокове за заплащане на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства. В закона е посочено, че от 1 януари 2011 г. данъкът върху недвижимите имоти и данъкът върху превозните средства ще се заплаща на две равни вноски в следните срокове: от 1 март до 30 юни и до 30 октомври на годината, за която е дължим. Лицата, които са предплатили напълно дължимия от тях данък за цялата година в срока от 1 март до 30 април, имат право да ползват отстъпка в размер на 5 на сто от дължимия данък.

    2. С цел повишаване събираемостта на данъка върху превозните средства е предвидено, че от 1 януари 2011 г. заплащането на да¬нъка е условие за редовност при извършване на годишния технически преглед на превозните средства. Заплащането на данъка ще се удостоверява с представяне на издаден или заверен от общината документ.

    3. С направените промени в чл. 264, ал. 2 от ДОПК е предвидено, че от 1 януари 2011 г.прехвърляне на собствеността върху моторни превозни средства ще се извършва след представяне на издаден или заверен от общината документ за платен данък върху превозното средство по ЗМДТ, както и писмена декларация от прехвърлителя, че няма непогасени, подлежащи на принудително изпълнение други задължения за данъци, мита, задължителни осигурителни вноски или други публични задължения, свър¬зани с моторното превозно средство.

    IV. Промени в реда за установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси

    1. Законодателят е предвидил, че от 1 януари 2011 г. невнесените в срок местни данъци ще се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания. Принудителното събиране ще се извършва от публични изпълнители по реда на ДОПК или от съдебни изпълнители по реда на Гражданския процесуален кодекс.

    Внимание! Законодателят е предвидил, че когато в нормативен акт има изискване за представяне на удостоверение за дължими местни данъци и такси, лицата трябва да представят удостоверение само за за¬дълженията за данъци и такси към общината по постоянен адрес, съответно седалище на задълженото лице.

    2. С улесняване процедурата по даване на разрешение за отсрочване или разсрочване на дължими местни данъци, законодателят е предвидил, че компетентен орган за отсрочване и разсрочване на местни данъци в размер до 100 000 лв. и при условие че отсрочването или разсрочването се иска до една година от датата на издаване на разрешението е кметът на общината. В останалите случаи компетентен орган е Общинският съвет. По отношение издаването на разрешение за отсрочване или разсрочване на задължения за местни такси над 30 000 лв. или за срок, по-голям от една година, е определен като компетентен орган кметът на съответното населено място след решение на Общинския съвет.

    3. С направените промени законодателят е предвидил, че установяването, обезпечаването и събирането на местните такси ще се извършва по реда на ДОПК. Предвидено е, че от 1 януари 2011 г. органите по приходите имат право да установяват служебно размера на дължимия данък или на осигурителната вноска, когато са установени несъответствия между декларираните данни от лицето и данните, получени от трети лица и организации.(ср. чл. 107 ДОПК).

    4. От 1 юли 2011 г. е предвидено улеснение за данъкоплатците, които са юридически лица. От тази дата те ще подават само една декларация за притежаваните от тях жилищни и нежилищни имоти, която трябва да съдържа всички необходими данни за определяне на данъчната основа.

    V. Промени в размера на предвидените санкции за извършени нарушения по ЗМДТ

    1. Законодателят е предвидил от 1 януари 2011 г. увеличаване на минималния и максималния размер на имуществената санкция за юридически лица при недеклариране на недвижимите имоти. Санкцията вече ще се определя в границите от 500 до 3000 лв. Увеличението е направено с цел мотивиране на данъчно задължените лица да декларират имотите си.

    2. Предвидено е, че от 1 юли 2011 г. се отменя глобата, налагана на ръководителите и на счетоводителите на предприятията, когато те не подадат в срок декларация по чл. 17 от ЗМДТ, както и когато посочат неверни данни, довели до определяне на данъка в по-малък размер.

    3. С цел постигане на процесуална икономия и намаляване на административните разходи, законодателят е предвидил от 1 януари 2011 г., при маловажни случаи на административни нарушения по ЗМДТ, когато те са установени в момента на извършването им, да се налагат глоби в размер от 10 до 50 лв. За наложената глоба се издава фиш, в който се съдържат данни за самоличността на контролния орган и на нарушителя, мястото и времето на нарушението, нарушените разпоредби и размера на глобата. За да бъде законосъобразен, издаденият фиш трябва да бъде подписан от контролния орган и от нарушителя, който декларира, че е съгласен да плати глобата. На нарушителя се предоставя препис от фиша, за да може да заплати доброволно глобата. Ако нарушителят оспори нарушението или откаже да плати глобата, за нарушението се съставя акт за установяване на административното нарушение.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.